-->

Thursday, December 2, 2010


I lie to myself all the time, but I never believe me  The Outsiders S.E Hinton
Jag plockar upp efter andra. Bokstavligt, på riktigt. Kvinnan som tappade sina handskar på bussen, pojken som glömde sin mössa på biblioteket. Och farbrorn som glömde sitt paraply på pendeltåget. Jag är så orolig att jag kommer att förlora något, tappat något viktigt.  Eller bara lämna kvar bevis på min existens. När jag åker tåg och buss, när jag är ute i samhället stannar jag upp, rotar i mina fickor och väska för att se att allt är där. Nycklar, böcker, cigaretter, telefon... Och nu har jag börjat hålla efter andra. Jag har en radar, jag ser när någon tappar något. I ögonvrån faller objekten. Dagligen händer det att jag "ursäkta, är det här dina handskar?" eller något liknande. Till en början vågade jag inte säga till. Att tilltala en främling, möta någons blick skrämde mig. Sedan kunde jag gräma mig över det i evigheter, det var ju mitt fel att han glömde sitt paraply!  Så jag fick överväga, vad var värst? Att bära en massa skuld eller att prata med någon. Det blev det första . Skulden blev bara större och starkare eftersom jag skapade en massa historier kring de bortglömda sakerna. Paraplyet hade han fått i julklapp från sin son som strax efteråt gick bort i ett knivsslagsmål. Och handskarna hade kvinnan letat efter på minst tio olika varuhus för att hitta de som passade henne, hon hade ju en stor knöl på ringfingret. Det har blivit ett sätt att tävla mot min sociala fobi. Tro inte att jag spontant tilltalar främlingarna med de tappade sakerna, tro inte att det är enkelt. Jag har en brottningsmatch med min ångest och viljan att sträcka mig efter mössan. Snart kanske jag hittar den där magiska barriären, den där vägen som leder mig till verkligheten.



Ska brygga kaffe nu och lyssna på Handsome Familys nya! 

1 comment:

  1. Åh, vad fint skrivet och vad skönt det känns att jag inte är ensam om att känna sådär. Jag tar också, undermedvetet, på mig ett ansvar att hålla reda på andras saker och de gånger jag har låtit bli att säga till om någon har tappat eller glömt något, så har jag haft så dåligt samvete efteråt att jag har känt mig som en människa med urusel moral. Allra värst är det ju om någon ber om en vägbeskrivning och jag råkar förklara fel. Då spelas det upp ett helt scenario i mitt huvud hur personen i fråga hamnar i massa trubbel bara på grund av mig.

    ReplyDelete